Nejnovější články

Meteor-0-00-03-06

Pozorování meteorů v roce 2014

30. leden 2015 - Na rozdíl od dvou předchozích let se roku 2014 uskutečnilo pozorování meteorů i mimo Expedici. Vzhledem k tomu, že se jednalo pouze o hodinový interval jednoho pozorovatele, to však byl příspěvek spíše symbolický.

Tento článek je umístěn na webu o odborné činnost Hvězdárny a planetária Plzeň

SCA-2

Letadlové nosiče raketoplánů podruhé

26. leden 2015 - Letadlové nosiče raketoplánů byly dva speciálně upravené letouny, které převážely raketoplány na větší vzdálenosti. Nejčastěji obstarávaly dopravu z Edwardsovy letecké základny (Edwards Air Force Base, EAFB) do Kennedyho vesmírného střediska (Kennedy Space Center, KSC), ale někdy i na jiná místa.

48612137_Arthur_Auwers

Lednové výročí: Georg Friedrich Julius Arthur von Auwers

22. leden 2015 - Před sto lety, 24. ledna 1915, zemřel německý astronom Arthur Auwers. Mimo jiné se zabýval určováním přesných poloh hvězd a sestavil úplně první tzv. fundamentální katalog.

sculptor

Sochař (Sculptor, Scl)

19. leden 2015 - Sochař je slabé souhvězdí jižně od Velryby a Vodnáře, které poprvé uvedl francouzský astronom Nicolas Louis de Lacaille během svého mapování jižní oblohy v letech 1751-1752.

2014Q2_S10b_m

Fotografie komety C/2014 Q2 (Lovejoy)

14. leden 2015 - Kometa Lovejoy byla objevena 17.8.2014 australským amatérským astronomem Terrym Lovejoyem. První předpoklady hovořily o tom, že její jasnost se bude v maximu pohybovat kolem 11. magnitudy. Po zpřesnění dráhy se předpovědi zlepšily na 8. až 9. magnitudu. Nakonec byla kometa mnohem jasnější a její jasnost v době maxima překonala 4. magnitudu. Stala se tak viditelná pouhým okem. Do perihelu své dráhy (nejblíže ke Slunci) se dostane v 30.1.2015. Na naší obloze se bude v tomto období pohybovat poměrně vysoko nad západním obzorem. V únoru se stane cirkumpolární a přejde až do Kasiopeji. To už ale velmi zeslabí a ztratí se z dosahu menších pozorovacích přístrojů.

Tento článek je umístěn na webu o odborné činnost Hvězdárny a planetária Plzeň

Kdo jsme

Organizace, vlastnící astronomickou techniku, pomocí které dokáže nahlédnout do blízkého i vzdáleného vesmíru, a předvést zájemcům fascinující svět kolem nás.

Přijďte, ukážeme vám skutečné hvězdy!

Nejbližší akce