Nejnovější články

merkur2

V květnu nás čeká nejvýznamnější astronomický úkaz roku 2016

5. květen 2016 - I když je hodnocení astronomických jevů co do atraktivnosti a významnosti záležitostí značně subjektivní, přechody planet přes sluneční kotouč rozhodně k výjimečným astronomickým úkazům patří. A pokud ne z pohledu atraktivnosti úkazu, pak zcela jistě s ohledem na jejich vzácnost a unikátnost. Přechod Merkuru přes sluneční disk nastává totiž jen asi 13krát za století.

obloha 22.05.2016_m

Aktuální noční obloha v květnu 2016

3. květen 2016 - Na večerní květnové obloze dominují jarní souhvězdí, která se nachází vysoko nad jižním obzorem. Proti zimní obloze je jarní nebe chudší nejen na výrazná souhvězdí, ale zejména na jasnější astronavigační hvězdy. Během května se bílý den na úkor noci nadále prodlužuje, což zhoršuje podmínky pro většinu astronomických pozorování.

saturn_hexagon

Odkud se bere Saturnův šestiúhelník?

29. duben 2016 - Kolem Saturnova severního pólu byl v 80. letech 20. století objeven po průletů sond Voyager zvláštní, až nepřirozeně vypadající, šestiúhelníkový atmosférický útvar. Od té doby tento záhadný obrazec vrtá hlavou vědcům i veřejnosti.

Mesic_2011_2016_vedle_sebe2_m

Porovnání velikostí Měsíce v přízemí a odzemí

26. duben 2016 - Měsíc kolem Země neobíhá po kruhové dráze, ale po eliptické. Proto je někdy blíže Zemi a někdy naopak dále. Nejbližšímu přiblížení říkáme přízemí (perigee), největší vzdálenosti odzemí (apogee). Rozdíl velikosti Měsíce se může lišit až o 14 %, na jasu se to projeví dokonce o 30 %. Oba snímky byly pořízeny stejným dalekohledem i fotoaparátem, dokonce i ze stejného místa - před naší hvězdárnou.

lupus

Vlk (Lupus, Lup)

25. duben 2016 - Vlk patří mezi 48 souhvězdí, které již ve starověku uvedl Ptolemaios ve svém Almagestu.

Kdo jsme

Organizace, vlastnící astronomickou techniku, pomocí které dokáže nahlédnout do blízkého i vzdáleného vesmíru, a předvést zájemcům fascinující svět kolem nás.

Přijďte, ukážeme vám skutečné hvězdy!

Nejbližší akce