Pozorování Pluta

Již dříve jsem se snažil vyhledat planetu Pluto, ale neúspěšně. Používal jsem největší dalekohled plzeňské Hvězdárny a planetária – dalekohled Meade o průměru 30 cm. Bylo ale třeba počkat na lepší pozorovací podmínky a také mít připravenou dobrou vyhledávací mapku. Mapka z Hvězdářské ročenky neobsahuje dostatečně slabé hvězdy. Vytiskl jsem si proto mapu do 20. magnitudy z Palomarské přehlídky oblohy. Pozorovací podmínky v Bažantnici během Letního astronomického praktika bývají velice dobré, bohužel první noci, kdy jsem Pluta vyhledával, nás oslňovala asi 200 m vzdálená lampa veřejného osvětlení. Přesto se pole podařilo najít. V místech, kde se mělo Pluto nacházet, byla periferně pozorovatelná velice slaboučká hvězdička. Mohlo to být Pluto. Zakreslil jsem si polohu a počkal na druhou jasnou noc. Hvězdička se posunula přesně podle předpovědi. I jasnost okolních hvězd souhlasila. Jednalo se tedy opravdu o Pluto. Mělo jasnost 13.8m. Jako nejlepší okulár s nějvětším magnitudovým dosahem se osvědčil Super Wide Angle 24,5mm, Plössl 26mm dává o něco méně jasu.

Obraz je stranově převrácen.
Palomar.jpg
Mapka do 20m z Palomarské přehlídky oblohy.
Pluto.gifZákres okolí Pluta (Pluto červeně) pro 16. a 17.7.2004. U hvězd jsou zapsané jasnosti v desetinách magnitudy.