Chystá rekurentní nova T Pyxidis něco velkého?

V nedávné době se ve sdělovacích prostředcích objevila zpráva, že Zemi hrozí velké nebezpečí z vesmíru. Ve hvězdném systému T Pyxidis prý možná dojde k explozi supernovy, což bude mít pro Zemi katastrofální následky. Její záření například zničí ozónovou vrstvu, která chrání zemský povrch před ultrafialovým zářením. Je to pravda?

Nejprve je nutné se podívat, jak vlastně tato zpráva vznikla. Na počátku byla zřejmě informace od Edwarda Siona, profesora astronomie a fyziky z Villanova University, který oznámil, že systém T Pyxidis je k Zemi blíže, než se původně myslelo. Dříve se jeho vzdálenost odhadovala na 6000 světelných let, nyní se novým výzkumem zjistilo, že je zhruba poloviční – kolem 3260 světelných let.

T-Pyxidis na snímku z HST

T Pyxidis patří mezi takzvané rekurentní novy, což znamená, že explodovala již několikrát. Její výbuchy byly pozorovány zhruba ve dvacetiletých intervalech – v letech 1890, 1902, 1920, 1944 a zatím naposledy 1966. Během těchto výbuchů stoupla vždy její jasnost z přibližně 15. na 7. magnitudu. Rekurentních nov je zatím známo jen osm a jsou roztříděny do tří skupin. T Pyxidis má svou vlastní skupinu, protože její světlená křivka se nepodobá žádné z ostatních. Nejprve asi tak týden zjasňuje, poté dvacet až třicet dní setrvá v maximu a nakonec pomalu zeslábne.

Tento hvězdný systém překvapil astronomy před několika lety, kdy jeho snímky pořídil Hubbleův vesmírný dalekohled. Tehdy se ukázalo, že kolem bílého trpaslíka nejsou očekávané rovnoměrně rozložené obálky z materiálu, který při explozích odmrštil. Na fotografiích je vidět více než 2000 útvarů o velikosti zhruba jeden světlený rok, které jsou rozmístěny v osmi soustředných kruzích. Tyto shluky pravděpodobně vznikly tak, že materiál, vyvržený při novějších explozích, „dohnal“ pozůstatky předchozích výbuchů a reaguje s nimi. To bylo pro vědce velké překvapení a donutilo je přehodnotit modely, které do té doby používali.

To je sice zajímavé, ale stále to nedává žádný důvod k obavám. Čím by tedy měla být tato hvězdná soustava nebezpečná? Jde o to, že od roku 1966 nedošlo k dalšímu výbuchu. Pokud by se hvězda držela stále své přibližně dvacetileté periody, měla už explodovat minimálně jednou, spíše však dvakrát. Při každém výbuchu se zbaví části své hmoty a celý proces předávání materiálu z hmotnější hvězdy může pokračovat znovu od začátku. Pokud však k explozi nedojde, není vyloučeno, že se na povrchu bílého trpaslíka uloží tolik materiálu, že jeho celková hmotnost překročí Chandrasekharovu mez. Pak by vybuchl jako supernova a zhroutil se v neutronovou hvězdu. Při takové explozi by došlo k uvolnění extrémně velkého množství energie. Jak by takový mohutný výbuch ovlivnil Zemi a život na ní se vědci nemohou shodnout. Jedni tvrdí, že by byla Země zasažena mimo jiné gama zářením o síle asi jako 1000 slunečních erupcí, jiní oponují, že aby nastala takováto situace, musela by být supernova 10x blíže.

Kombinace toho, že někdy v budoucnosti může v T Pyxidis dojít k výbuchu supernovy spolu s ohlášením, že její vzdálenost je menší, než se předpokládalo, vedlo k tomu, že někteří novináři popsali situaci jako velmi nebezpečnou. Ve skutečnosti není vůbec jisté, zda opravdu k explozi supernovy někdy dojde a jestli si jen nova nedala delší „přestávku“, po které dá o sobě zase vědět. Pokud by přeci jen nakonec hvězda opravdu vybuchla jako supernova, zřejmě by k tomu došlo až tak za 10 miliónů let, takže v dohledné budoucnosti nám opravdu z této strany žádné nebezpečí nehrozí.

Zdroje:
Výbuch bílého trpaslíka v naší galaxii by jednou mohl ohrozit Zemi
Nearby T Pyxidis Supernova Could Destroy Life on Earth
Explozivní proměnné hvězdy: Rekurentní novy
T Pyxidis Soon To Be A Type Ia Supernova
Variable Star Of The Month: T Pyxidis
T Pyxidis: Fiction or Foe?
Wikipedia: T Pyxidis
Nově o nově

Pro pobavení – článek z časopisu AHA!: Astronomové varují: Hrozí zánik Země!