Otevření hrobky Tychona Braha

Náhrobek Tychona Braha

Dánský archeolog Jens Vellev z dánské univerzity v Aarhusu se svým týmem konečně mohl uskutečnit, o co mu několik let šlo, a to otevřít hrobku známého dánského astronoma Tychona Braha. V pondělí 15. 11. ráno z ní v kostele Matky Boží před Týnem u Staroměstského náměstí spolu s týmem českých vědců vyzvedl astronomovy ostatky, dvě skleněné nádoby a kus textilu. S nimi se pak tým archeologů na tři dny zavřel do laboratoří. Pomáhali jim i odborníci z Ústavu jaderné fyziky v Řeži.

O výzkum Dánové požádali proto, aby se o renezančním badateli dozvěděli více. Analýza kostí a vlasů by jim měla přiblížit jeho zdravotní stav nebo také to, kterými léky se v průběhu života léčil. Vůbec nejočekávanějším výstupem jejich pětidenní práce ale bude odpověď na to, jak Tycho Brahe před čtyřmi sty devíti lety zemřel.

Již dříve se o jeho smrti spekulovalo. Podle pověsti zemřel Brahe na protržení močového měchýře při pozorování zatmění Slunce nebo kvůli tomu, že ze společenských důvodů nemohl vstát od hostiny dříve než císař. Podle historických pramenů se ve skutečnosti roznemohl na (či po) hostině u Petra Voka z Rožmberka, kde bujaře popíjel. Když se vrátil domů, nebyl schopen močit a trpěl strašnými bolestmi. Vědci se na základě dobových popisů příznaků domnívají, že ho zřejmě postihla urémie, tedy selhání ledvin. Zemřel po necelých dvou týdnech.

V roce 1901 byly jeho ostatky vyzvednuty, prozkoumány a uloženy do nové cínové rakve na stejném místě. Vědci tehdy odebrali vzorky jeho vlasů a vousů. Část tohoto vzorku poté získali Dánové v roce 1991. Dvojí zkoumání zjistilo ve vousech i vlasech nebývale velké koncentrace rtuti. Tak velké množství, že závěr byl nasnadě: právě otrava rtutí zjevně způsobila selhání ledvin a na to Tycho zemřel. Pak se tedy objevila otázka, zda rtuť nešťastně požil sám při svých alchymistických pokusech anebo byl zavražděn. S teorií o vraždě přišel dánský historik Peter Andersen, podle kterého byl Tycho Brahe otráven svým vzdáleným příbuzným, švédským šlechticem jménem Erik Brahe, a to na pokyn dánského krále Kristiána IV. za dávné pletky s královskou matkou.

Nyní vědci potvrdili, že v hrobce byly pozůstatky slavného astronoma, jeho manželky a také dalších osmi lidí, z toho pěti dětí. Výsledky bádání a analýz budou zveřejněny až příští rok.

V pátek 19. 11. po mši, kterou vedl pražský arcibiskup Dominik Duka, modlitbách v dánštině i češtině a proslovech byla cínová rakev převázaná červenou stuhou zpátky uložena do hrobky