Panna (Virgo, Vir)

Toto je 11. článek z 54 ze série Souhvězdí a mytologie

PannaDříve prý na Zemi byly dobré časy, postupně se však lidé stávali sobeckými, mysleli jen na své osobní zájmy, zhotovovali zbraně a bojovali mezi sebou. Země byla poznamenána krví a zlem, až ji nakonec bohové opustili. Poslední zůstala Astraia a věřila, že se jí ještě podaří zastavit Diův hněv a zkázu lidstva. Nakonec však i ona Zemi opustila a vrátila se zpět mezi ostatní bohy. Na obloze ji můžeme spatřit jako souhvězdí Panny (jediná žena mezi souhvězdími zvěrokruhu).

Panna patří k významným jarním souhvězdím. Její nejjasnější hvězda Spika tvoří s Regulem ve Lvu a Arkturem v Pastýři takzvaný „jarní trojúhelník“. Jméno Spika je latinského původu a znamená „žitný klas“. Obvykle je Panna znázorňována s tímto klasem v ruce. V souhvězdí Panny se protíná ekliptika s rovníkem v tzv. podzimním bodě. V okamžiku, kdy Slunce prochází tímto bodem, nastává podzim. Dalšími zajímavými objekty v souhvězdí Panny je hnízdo galaxií a kvazar 3C 273. Hnízdo galaxií obsahuje kolem 3000 galaxií a představuje přibližně střed naší Supergalaxie, jejíž součástí je i naše Galaxie. Zmíněný kvazar je vůbec prvním objeveným objektem tohoto druhu. Ačkoliv se nachází v obrovské vzdálenosti, asi 3,5 miliardy světelných roků a je menší než naše Galaxie, jeho záření je asi stokrát větší než záření všech hvězd Galaxie dohromady. Takovým objektům se říká kvazistelární objekty – kvazary.

Navigace v sérii<< Vozka (Auriga, Aur)Lyra (Lyra, Lyr) >>