Geologická exkurze

V sobotu 30. dubna 2011 se uskutečnila geologická a paleontologická exkurze v okolí Berouna, pořádaná Západočeskou pobočkou České astronomické společnosti a Hvězdárnou a planetáriem Plzeň.

Odborným průvodcem nám byl doktor Štěpán Rak, kurátor paleontologických sbírek z muzea Českého krasu v Berouně. Během programu jsme navštívili několik zajímavých lokalit.

Další zastavení nás zavedlo na lokalitu lomu na Plešivci. Zde jsme se zdrželi delší chvíli při hledání zkamenělin druhohorní mořské fauny. Mnohým se podařilo zde, na této bohaté lokalitě, objevit nejen zbytky trilobitů, ale také lilijic, mechovek a hlavonožců.

Zastávka ve Svatém Janu pod Skalou

První zastávka byla u lomu Čertovy schody nedaleko Koněpruských jeskyň. V tomto lomu se těží neobyčejně kvalitní vápenec a při vyhlídce na něj jsme se seznámili se základní geologickou charakteristikou okolí a také s některými paleontologickými zajímavostmi z období čtvrtohor. Například o nálezech pozůstatků velikých savců v jeskyních.

Následující lokalita Barrandovy jámy oplývá převážně trilobity. Zkameněliny jsou zde velice dobře patrné, protože mají žlutou, až zlatavou barvu, dobře viditelnou na tmavě šedém podkladu místních břidlic. I zde jsme zkoušeli chvíli hledat a několik zajímavých úlovků se podařilo nalézt. Bohužel na této lokalitě bylo patrné značné rabování hledači, kteří sbírají zkameněliny ve velkém na prodej.

Po obědě v loděnickém hostinci, který většina z nás uvítala nejen jako příležitost zahnat hlad, ale také proto, že se obloha zatáhla tmavými mraky a schylovalo se k bouřce, jsme se rozjeli na poslední lokalitu nedaleko Svatého Jana pod Skalou. Zde ve stráni nedaleko obce bylo opět možné najít veliké množství zkamenělin trilobitů a hlavonožců.

Přímo u kláštera ve Svatém Janu pod Skalou jsme si také ukázali sintrový proud, tedy vápencový útvar, který vznikl usazováním vápence ze sladké vody.

Geologicko-paleontologické vycházky se zúčastnilo přibližně 20 lidí a velice příjemnou názornou formou se na ní mohli poučit o historii českého masívu a vývoji života na něm. K úspěchu akce přispělo i příjemné počasí, které nás provázelo téměř celou dobu. Kritický moment, kdy se schylovalo k bouřce, připadl zrovna na oběd, kdy byli všichni pod střechou, a protože bouřka se poté odsunula směrem k Plzni, nebyla ani odpolední část programu narušena deštěm.