Podaří se vylovit motory legendární výpravy Apollo 11?

V roce 1969 se uskutečnil přelomový let Apolla 11, jehož cílem bylo přistání lidí na Měsíci. Na úspěchu této mise nesla zásadní podíl i raketa Saturn V. Tu „odlepilo“ od země pět velmi výkonných motorů, které po oddělení prvního stupně spadly do Atlantského oceánu.
Raketový motor F-1

Pohonné jednotky ležely bez povšimnutí na dně až do doby, kdy se o ně začal zajímat miliardář Jeff Bezos, zakladatel Amazon.com. Ten v letošním roce uskutečnil pátrací misi, při níž se skutečně podařilo, za pomoci informací od NASA, objevit pět raketových motorů F-1 z přelomového letu Apolla 11. Nyní plánuje jeden nebo více motorů vyzvednout a následně nechat vystavit. Myšlenka na vytažení se začala rodit už před více než deseti lety, když se při 40. výročí letu Apolla 11 vytáhla potopená kosmická loď Liberty Bell 7, jež se zúčastnila mise Mercury-Redstone 4.

Motory byly nalezeny asi čtyři kilometry pod hladinou přibližně 90 kilometrů od místa startu. Neví se však, v jakém stavu se nachází, protože po pádu ze šedesáti kilometrů ve vysoké rychlosti narazily do vody a pak přes čtyřicet let ležely ve slané vodě. Na druhou stranu byly vyrobeny z velmi odolných materiálů, které by měly korozi čelit. Otázkou tak zůstává, co s motory udělal pád do vody, přičemž první stupeň s velkou pravděpodobností dopadl spodní stranou, kde se nacházely inkriminované motory.

Přestože se motory dlouhou dobu nacházejí na mořském dně, stále jsou majetkem NASA. Bezos očekává, že pokud by se podařilo vytáhnout jeden z motorů F-1, NASA by jej vystavila na odiv veřejnosti. S NASA se dohodl na tom, že pokud by dokázali vytáhnout více motorů, jeden z nich by se umístil do Muzea letectví v Seattlu, kde sídlí i Amazon.com. Bezos také ujišťuje, že veškerá manipulace s motory bude hrazena z jeho soukromých zdrojů a nebudou použity státní finance.

Saturn V zůstává i dnes, po čtyřiceti letech, největší a nejsilnější raketou všech dob. Používala sestavu pěti téměř čtyři metry širokých motorů F-1 o výšce 5,6 metru, z nichž každý vyvíjel tah téměř 7 MN, což odpovídalo výkonu asi 32 milionů koní. Za každou sekundu motor spálil asi tři tuny paliva. V současnosti existují pouze tři rakety Saturn V, z nichž jen jedna byla postavena z původních součástek jako odstartované letuschopné rakety. Ta je umístěna v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu a zbylé dvě makety nalezneme v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě a ve Vesmírném a raketovém středisku v Huntsville v Alabamě. Dodatečně vyrobené a nepoužité motory F-1 jsou rozesety po celých Spojených státech. Celkově NASA použila šedesát pět motorů F-1 na třinácti Saturnech V mezi lety 1967 a 1973.

NASA je podle Bezose jedna z mála institucí, která dokáže inspirovat i pětileté děti a sám sebe udává jako příklad. Doufá, že tento projekt dokáže dále podněcovat zájem mládeže o kosmonautiku. Zároveň se nejedná o jediný Bezosův projekt, který obsahuje kosmickou tematiku. Jeho soukromá společnost Blue Origin vyvíjí komerční kosmické lodě, schopné vynést lidi na oběžnou dráhu. Tyto aktivity dokonce finančně podpořila NASA prostřednictvím programu „Commercial Crew Development“, který financuje vláda Spojených států. Doufejme, že Jeff Bezos bude v obou případech úspěšný.

Zdroj: Amazon billionaire Jeff Bezos aims to bring up Apollo 11′s sunken engines