Zední kvadrant (Quadrans Muralis)

Toto je 8. článek z 15 ze série Zapomenutá souhvězdí

Zední kvadrantSouhvězdí bylo zavedeno francouzským astronomem Josephem Jérômem de Lalandem, který tak připomněl nástěnný čili zední kvadrant, protože on a jeho synovec Michel Lefrançois de Lalande (1766-1839) ho hojně používali k měření poloh hvězd.

Zední kvadrant byl kovový čtvrtkruh s velmi přesným úhlovým dělením, pevně přichycený na zdi postavené v rovině poledníku (v severojižním směru). Kvadrantem se měřila výška hvězdy nad obzorem v okamžiku průchodu hvězdy poledníkem (tj. v okamžiku, kdy hvězda vrcholí). Lalande si vzal příklad ze svého krajana Nicolase Louise de Lacailleho, který o čtyřicet let dříve vytvořil nová souhvězdí na jižní obloze, představující vědecké přístroje.

Poprvé se souhvězdí objevilo pod francouzským názvem Le Mural v roce 1795 ve vydání Atlasu Celeste Jeana Fortina, který sestavil Lalande a další francouzský astronom Pierre Méchain. Jeho název byl polatinštěný na Quadrans Muralis Johannem Bodem v roce 1801 v jeho Uranographii. Bode také souhvězdí mírně zmenšil, aby se nepřekrývalo se svými sousedy. Nicméně i přes Bodeho přijetí nebylo nikdy široce uznávané a bylo zrušeno Mezinárodní astronomickou unií v roce 1922.

Navigace v sérii<< Severní moucha (Musca Borealis)Strážce úrody (Custos Messium) >>