Asterismy nejen nad hlavou

Toto je 1. článek z 12 ze série Asterismy

kamenV oblasti drahých kamenů představuje asterismus optický úkaz, kdy se ve vhodně vybroušeném kamenu čočkovitého tvaru v odraženém světle (zvláště slunečním) objeví zářící hvězda. Ta může mít 4 – 12 cípů vycházejících z jednoho bodu, přičemž kříž nemusí být pravoúhlý. Jev vzniká díky inkluzím (vrostlicím) dlouhých mikroskopických jehliček cizího materiálu, které jsou orientovány v několika paralelních směrech z jednoho středu. Vyskytuje se v mnoha kamenech, např. rubínu, safíru, růženínu, nebo granátu. Asterismus je velmi zvláštní a krásný jev, který samozřejmě přidá kameni na atraktivitě a ceně. Lidé dávných východních kultur věřili, že kámen ochraňuje před zlými silami a přináší štěstí. Na západě se věřilo, že je to kámen osudu a štěstí a tenké linie hvězdy reprezentují víru, naději a ušlechtilost. Na Cejlonu jsou dodnes některé typy oranžovorůžových safírů (padparadscha) ceněny pro své účinky tak, že tyto barvy odmítají místní prodávat, protože jsou určeny jen pro jisté kasty lidí v Indii. Nošení asterického kamene poskytuje bezpečí, podporuje půvab, vnitřní krásu a harmonii.

S asterismem se můžeme setkat i v typografii. Dnes se jedná o pojem zastaralý, používaný jen zřídka. Pokud máte doma nějakou velmi starou knihu, možná v ní objevíte tři hvězdičky seřazené do trojúhelníku – asterismus. Využíval se především pro označení drobné přestávky v textu, pro vyvolání vyšší pozornosti čtenáře, nebo pro oddělení podkapitol. Dnes se v tomto případě spíš používá tzv. dinkus – tři nebo více hvězdiček či teček v jedné vodorovné rovině.

Přes zastaralost tohoto znaku s ním můžete pracovat i dnes. V globálním systému kódování znaků Unicode ho najdete pod označením U2042. A pokud ve Wordu přidržíte levou klávesu „alt“ a vyťukáte 8258, objeví se asterismus. Jen pozor, nemá podporu ve všech typech písma!

Také byste jej neměli zaměňovat s U2234 (ve Wordu levý alt + 8756). Jedná se o stejný tvar, ale hvězdičky jsou nahrazeny tečkami a používá se v matematice.

Navigace v sériiAsterismy 1 – Malý medvěd >>