Žádné známky o Planetě X

Často se spekuluje o existenci neznámé planety ještě za drahou Pluta. Kromě přívlastku „Planeta X“ se můžeme setkat ještě s názvy „Nemesis“ či „Tyche“. Současná studie, která prověřila data z infračervené sondy WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer), nenašla žádný objekt velikosti Saturnu do vzdálenosti 10 000 astronomických jednotek (AU) a žádný objekt větší než Jupiter do vzdálenosti 26 000 AU. Pro srovnání, velikost jedné astronomické jednotky představuje průměrnou vzdálenost Země-Slunce, tedy přibližně 150 milionů kilometrů, Pluto na své výrazně eliptické dráze obíhá 30 až 40 AU daleko od Slunce. Graf uvedený níže podrobněji ukazuje, jak velký objekt a do jaké vzdálenosti by sonda dokázala spatřit. Můžeme tedy s velkou mírou pravděpodobnosti tvrdit, že vnější oblasti Sluneční soustavy neobsahují žádnou větší plynnou planetu, či společníka Slunce v podobě malé hvězdy.

Zdroj: Penn State University

Sonda sice nenalezla Planetu X, zato se však v jejích datech v rámci jiné studie objevilo mnoho blízkých hvězd i hnědých trpaslíků. Celkem se jedná o 3 525 těchto objektů ve vzdálenosti do 500 světelných let od Slunce. Dále byly objeveny tisíce asteroidů, z toho některé blízkozemní, i komety. Mise WISE běžela v letech 2010 až 2011. Během této doby vykonal teleskop dva scany celé oblohy, oddělené od sebe šesti měsíci. Po průběžném zveřejňování materiálů byla v listopadu 2013 uvolněna kompletní data, což umožňuje porovnat pohyb jednotlivých objektů na snímcích. Obecně lze říci, že čím více se objektu na snímku změní poloha, tím blíže se k nám nachází. Je to podobný efekt, jako když budeme sledovat stejně rychle letící letadla v různých výškách. To výše letící, tedy vzdálenější, se přirozeně bude vůči pozadí pohybovat pomaleji. Díky tomuto postupu byla mimo jiné nalezena pouhých 20 světelných let vzdálená hvězda v souhvězdí Pravítka i dvojice hnědých trpaslíků jen 6,5 světelných let daleko. Díky tomu, že se v datech z WISE ukazují objekty, které jsme dříve vůbec nepostřehli, lze předpokládat, že počet objevů ještě není konečný.

Po dokončení primární mise v roce 2011 byl přístroj uspán. V září 2013 byl ale opět uveden do provozu a pod hlavičkou „NEOWISE“ provádí hledání potenciálně nebezpečných blízkozemních objektů a zároveň průzkum již známých asteroidů a komet.

Podobné články: WISE se začíná ohřívat