Pozvánka na pozorování pro veřejnost: Červnová obloha s planetami a hvězdokupami

Foto 1 – Při veřejném pozorování může do hvězdářského dalekohledu nahlédnout každý Autor Michal HRON (soubor JPG)
Při veřejném pozorování může do hvězdářského dalekohledu nahlédnout každý.

Letos již potřetí nabízíme sérii pozorování pro veřejnost s astronomickým dalekohledem přímo pod hvězdnou oblohou. V červnu jsou ve večerních hodinách vidět nad jihozápadním obzorem hvězdy jarního trojúhelníku, které slouží pro základní orientaci na noční obloze. Kdo se je naučí poznat, najde dobře i souhvězdí, do kterých hvězdy patří. Dalekohled zaměříme také na právě viditelné planety Mars a Saturn, a na Měsíc.

Krátký výklad při pozorování seznámí s historií souhvězdí a jejich pojmenování. Upozorníme na zajímavé úkazy, které nás v červnu na noční obloze čekají, a ukážeme objekty, které si později každý může prohlédnout sám pouhým okem nebo triedrem. Asi nejzajímavější z nich bude hvězdokupa M13 v souhvězdí Herkula, u které lze již v triedru rozpoznat její tvar. Hvězdokupa M13 byla objevena v roce 1714 Edmundem Halleym a je od nás vzdálená 25 100 světelných let. Lze ji pozorovat pouhým okem. Nejlepší pozorovací podmínky pro pozorování hvězd jsou přitom na stanovišti Sylván. Co nepůjde ukázat přímo na obloze, si budou moci zájemci prohlédnout na displeji PC. Každý účastník pozorování dostane jednoduchou mapu hvězdné oblohy i s popisem záchytných bodů na ní. Pro vážné zájemce bude k dispozici také tzv. otočná mapa hvězdné oblohy, což je jednoduchá pomůcka, na které si můžete nastavit právě viditelnou část oblohy nad vámi podle aktuálního data a času. Souhvězdí jsou popsána na našich internetových stránkách v seriálech článků: Souhvězdí a mytologieZapomenutá souhvězdí.

Pozorování budou probíhat na několika stanovištích v různých částech Plzně od úterý 3. do pátku 6. června 2014, vždy od 21 hodin přibližně do 22.30 hodin ovšem jen za bezmračné oblohy. Veškeré termíny i polohu pozorovacích míst v Plzni naleznete níže a také  v kalendáři akcí na našich stránkách, kde se přibližně 1-2 hodiny před začátkem pozorování rozsvítí jako „semafor“ ukazatel stavu rozhodnutí informující o tom, zda mají zájemci na zelenou vyjet na pozorování, nebo zda dostalo pozorování kvůli mrakům na obloze červenou. Pozorování jsou zdarma, na přisvícení papírových podkladů se souhvězdími doporučují plzeňští hvězdáři vzít s sebou zastíněnou baterku, nejlépe s tlumeným červeným světlem.

Seznam stanovišť a termínů veřejných pozorování v červnu 2014 v Plzni:

Út 3. června – Slovany, parkoviště v Habrmanově ul. u bazénu. (v mapě zde)
St 4. června – Bory na bývalém heliportu FN Bory, ul. E. Beneše-17. listopadu, (v mapě zde)
Čt 5. června – Sylván, u rozhledny, ul. Pod Sylvánem (v mapě zde)
Pá 6. června – Lochotín, bývalá točna tramvaje, Lidická-Mozartova ul. (v mapě zde)

Mapa všech pozorovacích stanovišť je zde.

M13 vyfotografovaná 7.8.2005

Hvězdokupa M13 (NGC 6205) – kulová hvězdokupa v souhvězdí Herkula s pořadovým číslem 13 Messierova katalogu a pořadovým číslem 6205 v New General Catalogue (NGC) byla objevena v roce 1714 anglickým astronomem sirem Edmundem Halleym. Je 25 100 světelných let vzdálena od Slunce. Skládá se z asi 300 000 hvězd a má průměr 150 světelných let. M13 má hvězdnou velikost 5,7 mag. Lze ji tedy již pozorovat pouhým okem, ale v triedru rozeznáme i její tvar – podobá se hlavě komety. Velkým dalekohledem lze rozeznat i jednotlivé hvězdy v okrajových oblastech. V roce 1974 bylo k M13 vysláno poselství k mimozemským civilizacím z radioteleskopu v Arecibu v Portoriku.