Turdus Solitarius (Drozd solitér)

Toto je 12. článek z 15 ze série Zapomenutá souhvězdí

Le Monnier řekl, že vymyslel toto souhvězdí na památku plavby na ostrov Rodrigues v Indickém oceánu jiným Francouzem, Alexandrem-Guy Pingréem, který tam v roce 1761 pozoroval tranzit VenušeTurdus-Bode přes slunečný disk, což mělo vést ke zpřesnění parametrů zemské dráhy. Le Monnier měl snad na mysli nelétavého ptáka s názvem Rodriques Solitaire (v českém překladu Blboun Rodriqueský), což je vyhynulý pták příbuzný ptáku Dodo, a který byl naposledy spatřen na ostrově někdy v té době, kdy tam pobýval Pingré. Ale hned v první kresbě tohoto souhvězdí Le Monnier nahradil nevzhledného ptáka elegantním Drozdem modrým (Monticola Solitarius). Johann Bode, aby předešel dalšímu zmatku, toto souhvězdí prostě uvedl ve své Uranographii v roce 1801 jako Turdus Solitarius (Drozd solitér).

Následně britský vědec Thomas Young přejmenoval souhvězdí na Mockingbird (Drozdec) na hvězdné mapě zveřejněné v roce 1807 v publikaci A course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts.

A další Brit, amatérský astronom Alexander Jamieson, Drozda přeměnil na Sovu, v jeho Celestial Atlasu v roce 1822. Jamiesonovi bylo velmi divné, že žádný takový pták nikdy předtím nebyl zařazen mezi souhvězdí, když je sova, jak uvedl, známý mýtický pták, se kterým se můžeme setkat už od starého Egypta. Nicméně ani Sova, jako souhvězdí, se nedochovala do dnešních dnů.

Navigace v sérii<< Býk Poniatowského (Taurus Poniatovii)Karlův dub (Robur Karolinum) >>