Naše meteorická kamera právě „loví“ Leonidy

Pozorování meteorů je součástí našich pravidelných praktik, které v létě pořádáme pro malé i velké astronomy. V zimních měsících, kdy už je na pozorování často pěkná zima, využíváme také citlivou televizní kameru umístěnou na naší budově. Kamera sice není ve srovnání s vizuálním pozorovatelem tak citlivá, protože zachytí jen asi polovinu meteorů, zato ale může sledovat oblohu neustále, a to i v době, kdy se vyjasní jen krátkodobě. Přesnost určení polohy meteoru je přitom taková, že je spolu s výsledky jiných kamer možné spočítat jeho zpětnou dráhu ve Sluneční soustavě. Naše meteorická kamera sleduje oblast severozápadně od Plzně a od roku 2012 je zařazena do mezinárodní amatérské sítě videopozorování meteorů CEMeNt.

Leonida
Nejjasnější meteor letošních Leonid, který zachytila kamera na budově Hvězdárny a planetária Plzeň 17.11.2014 ve 2:42 , autor Jiří POLÁK

Meteory roje Leonid zdánlivě vylétají ze souhvězdí Lva. Tento roj má proměnlivou frekvenci. Letos očekáváme kolem 10-20 meteorů za hodinu. Kamera na budově Hvězdárny a planetária Plzeň sleduje meteory každou jasnou noc. Včera, při špatných podmínkách, zachytila mezi mraky 9 Leonid. Nejjasnější meteor letošních Leonid, který zachytila naše kamera, měl přitom -3.1 magnitudy, byl tedy jasnější než planeta Jupiter. Prohlédnout si ho můžete na přiloženém videu.

Snímky z našich pozorování lze nalézt na našem facebooku, další informace pak v sekci „Odborná činnost“ na našich stránkách přístupných z menu v záhlaví.

Další meteorický roj, který budeme sledovat, jsou Geminidy. Ty budou pozorovatelné již od 4. prosince, maximum nastane 14. prosince.