Manětínská oblast tmavé oblohy podruhé

V rámci projektu Hvězdy nad Plzní, jež je součástí EHMK 2015, jsme připravili další výjezdovou pozorovací akci pro zájemce z řad široké veřejnosti. Akce se uskutečnila až na druhý vyhlášený termín ve čtvrtek 15. července, opět na provizorním stanovišti nacházejícím se mezi vesničkou Stvolny a Kotaneč, tedy poblíž východního okraje Manětínské oblasti tmavé oblohy (MOTO). Právě ve vyhlášené oblasti tmavé oblohy jsou pro astronomická pozorování mnohem příhodnější podmínky než kdekoliv jinde.

Atraktivitu těchto pozorování mimo město dokládá až překvapivě vysoký počet zhruba padesáti přihlášených zájemců. Pro obsloužení takového množství návštěvníků dovezla naše pětičlenná výprava celkem čtyři dalekohledy různých typů a velikostí, na kterých bylo možné porovnat viditelnost vybraných objektů. Největší přivezený dalekohled typu Newton o průměru 400 mm již dosáhl na relativně velmi slabé deep-sky objekty.

Pozorování planet Venuše a Jupiter krátce po západu Slunce
Pozorování planet Venuše a Jupiter krátce po západu Slunce

Vlastní pozorování začalo po montáži a nastavení dalekohledů až kolem půl desáté večer. Obloha byla v tu dobu ještě velmi světlá, ale objevily se již planety. Nad západním obzorem jasná planeta Venuše ve tvaru třpytivého srpečku. Nedaleko od ní Jupiter i se svými největšími měsíci. Nad jižním obzorem pak planeta Saturn, která je pozorovatelsky velmi atraktivním objektem. Jakmile obloha více potemněla a objevily se hvězdy, mohla být zahájena orientace na hvězdné obloze. Pomocí laserového ukazovátka bylo možné ukázat souhvězdí, pojmenovat výrazné hvězdy i ukázat místa, kde se nacházejí nejzajímavější oblasti. A pak už byly dalekohledy zamířeny na různé vzdálené objekty převážně letní hvězdné oblohy, jako jsou dvojhvězdy včetně barevných, otevřené a kulové hvězdokupy, různé typy galaxií, mlhoviny a podobně. Kromě samotného pozorování probíhalo v menší míře i fotografování objektů noční oblohy. Podařená akce skončila pro veřejnost až po jedné hodině v noci. Než se začala uklízet veškerá použitá technika, byl odbornými pracovníky organizace učiněn pokus zachytit v největším dalekohledu Pluto. To se nakonec po delším hledání pomocí přesných hvězdných map podařilo. Pluto je ovšem velmi malé a hlavně velmi vzdálené těleso, takže bylo vidět pouze jako velmi slabá tečka na hranici viditelnosti. Nicméně jeho nalezení nás velmi potěšilo, a tak ani nevadilo, že do Plzně jsme dorazili až kolem půl čtvrté ráno.

Další pozorovací akce, při níž budou mít návštěvníci ve velkém dalekohledu a pod tmavou oblohou možnost spatřit objekty vzdáleného vesmíru, se připravuje na 14. a 15. srpna. Pozorování se ale tentokrát uskuteční na jiném pozorovacím stanovišti, konkrétně v obci Bažantnice, která se nalézá mezi obcemi DražeňHvozd rovněž na území MOTO a H+P Plzeň zde bude v té době zároveň pořádat letní astronomické praktikum.

Pozorovací akce se může konat pouze za dobrých meteorologických podmínek, tedy za jasné oblohy. Je také nutné se předem přihlásit a dopravit vlastním vozem na pozorovací stanoviště, které je pro osobní automobily dobře dostupné a v relativní blízkosti Plzně. Zájemcům o tento zajímavý typ pozorování, který nelze v Plzni provádět, pošleme na požádání podrobnější instrukce.