Chcete najít meteorit?

Toto je 4. článek z 32 ze série Zajímavosti o meteorech

Na Zemi dopadá každý rok velké množství meteoritů. Drtivá většina z nich se nikdy nenajde, protože skončí buď v oceánech, či v nepřístupných oblastech. Nyní však máte naprosto ojedinělou možnost najít si vlastní meteorit a to přímo v České republice.

073946
Vypočítaná dopadová oblast a již prozkoumané části (sytě žluté)

Oblohu nad severovýchodní částí naší republiky rozzářil 17. května 2016 ve 3:04:02 středoevropského letního času (SELČ) jasný bolid. Jeho světelnou křivku o délce pěti sekund zaznamenaly přístroje Evropské bolidové sítě, díky čemuž bylo možné zjistit řadu údajů o tělese, které jev způsobilo. Při zpracování se zjistilo, že nestačilo celé zaniknout v zemské atmosféře, a některé jeho části pravděpodobně dopadly na zem. Jejich hmotnost může být až několik set gramů, možná dokonce až kolem jednoho kilogramu. Místo, kdy by se měly případné fragmenty nacházet, leží asi 12 km severozápadně od Hradce Králové, v oblasti vymezené přibližně obcemi Hněvčeves, Benátky, Máslojedy, Čistěves a Sovětice. Vypočítaná oblast má tvar podobný úzkému kuželu, položenému zhruba severozápadním směrem. Začíná východně od obce Čistěves, kde je nejužší a postupně se rozšiřuje k Sověticím. Nejširší je mezi obcemi Sovětice a Hněvčeves, kde oblast končí. Je však možné, že případné meteority mohou být i vně vypočítané lokality. Největší úlomky by se měly nacházet v jihovýchodní části.

Astronomové již prohledali některé vybrané části pádové oblasti, ale zatím nebyli úspěšní. Situaci komplikuje fakt, že lokalita rychle zarůstá travou, a proto je hledání meteoritů čím dál tím složitější. Bohužel není reálné, aby astronomové zvládli detailně prozkoumat celou oblast vlastními silami. Proto se obracejí na širokou veřejnost, zda by se na vyhledávání také nechtěla podílet.

Astronomové budou samozřejmě i nadále poskytovat odbornou pomoc, protože pro laika bývá často složité meteorit v terénu vůbec poznat. Každý „kámen“, který bude považován za meteorit, je nejprve zapotřebí co nejdůkladněji zdokumentovat. Pořídit detailní snímky jak samotného objektu, tak i jeho nejbližšího okolí. Dále změřit co nejpřesněji jeho polohu (zeměpisné souřadnice). Teprve poté je možné s objektem manipulovat, ale pokud možno zabránit přímému styku s pokožkou. Je vhodné též místo nálezu viditelně označit pro případný další průzkum. Když to podmínky dovolí, je dobré také možný meteorit co nejrychleji přesně zvážit.

Pomoci můžete i v případě, že budete pátrat, ale žádný meteorit nenajdete. Když oznámíte astronomům, jakou oblast jste prozkoumali, mohou se pak zaměřit na další části lokality a zvýší se tím pravděpodobnost nálezu.

Informace o hledání shromažďuje RNDr. Pavel Spurný, CSc. na mailu pavel.spurny@asu.cas.cz, případně na korespondenční adrese Fričova 298, 251 65 Ondřejov.

Zdroj a další informace: U Hradce Králové spadly meteority! Pomozte je najít!

Navigace v sérii<< U Zruče nad Sázavou dopadly meteorityJasný meteor nad západními Čechami >>