Najdete nás také na:

Na hvězdárně sídlí:

Astrometrie

S pozorováním zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy je velice těsně spojena problematika přesné astrometrie. S ohledem na technické vybavení hvězdárny byla snaha zapojit se i do této ne příliš atraktivní ale o to potřebnější aktivity. V srpnu roku 2014 se podařilo završit dlouhodobé úsilí o získání oficiálního přidělení tzv. MPC kódu (Minor Planet Center) naší pozorovací stanici. Tento kód dostávají pouze observatoře, které jsou schopny získávat dostatečně přesná astrometrická měření. Jeho přidělení je bráno jako nutná podmínka k tomu, aby na mezinárodní úrovni byla měření stanice zaznamenávána a publikována coby věrohodná a použitelná k následným zpracováním.

Po několikaletém období pokusných a testovacích měření, na nichž byla ověřována přesnost získávaných výsledků, se v roce 2015 rozběhla pravidelná pozorování, jejichž výsledky jsou publikovány mimo jiné na stránkách IAU Minor Planet Center (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA). Na podrobné výsledky se můžete podívat na stránkách Josta Jahna.

V průběhu roku 2018 bylo získáno a následně publikováno celkem 434 poloh planetek a komet. Z toho u celkem 64 objektů se jednalo o tzv. objevová pozorování, tzn. taková, při kterém byla planetka či kometa pozorována jen krátce po svém objevu a měření tak přispěla k prvotnímu určení dráhy.

Stoupající trend potvrzuje i skutečnost, že v průběhu roku 2019 bylo získáno 599 změřených poloh blízkozemních planetek a komet. K nim lze připočítat ještě kolem sta pozic těles hlavního pásu asteroidů. Velice důležitým ukazatelem je pak počet citací ve výše zmíněném cirkuláři MPEC, těch bylo za rok 2019 celkově 104. Z tohoto počtu se v 84 případech jednalo o sledování zcela nových planetek, které byly pozorovány bezprostředně po objevu.

Najdete nás také na:

Na hvězdárně sídlí:

Galerie

Nejbližší události